18 December 2010

BOLEH PANDANG-PANDANG, BOLEH PEGANG PEGANG


Sedang aku syok layankan anak sedara aku main basikal dengan anak jiran-jiran, tiba-tiba cuping telinga aku tertarik bila terdengar satu lagu...lagu ni memang familiar aku selalu dengar kat radio & mak aku pun suka layan lagu ni...tapi, yang buat aku terkejut bila dengar lirik lagu ni yang dah diubahsuai liriknya oleh budak hingusan (budak ni nyanyi lagu ni secara live lagi kat depan aku)

Kekuatan lagu ni memang pada bahagian chorus & siapa-siapa yang dengar senang nak hafal tak kira budak or orang tua...bunyinya macam ni;

(ini lirik asal bahagian chorus)
Boleh pandang-pandang jangan pegang-pegang
Duduk renggang-renggang bertambah sayang
Biar malu-malu biar segan-segan
Kerna malu itu perisai orang beriman

(ini pulak lirik yang telah diubahsuai)

Boleh pandang-pandang boleh pegang-pegang
Boleh ramas-ramas boleh main-main
Boleh picit-picit boleh hisap-hisap 
Boleh jilat-jilat boleh (*tak sanggup aku nak tulis)  

(cuma ni jek yang aku dapat dengar tapi macam ada sambungan lagi aku tak berapa dengar sangat)

Terkejut jugak aku bila dengar lirik lagu ni yang dah diubahsuai jadi macam lucah oleh budak kecik yang belum bersunat pun...mesej yang lagu ni nak sampaikan sebenarnya elok tapi bila dah diubah lirik jadi macam ni dah jadi tak elok...tak tahulah budak ni tau ke tak apa yang dia nyanyikan tu & daripada mana dia belajar untuk compose lirik selucah ini memandangkan usia baru setahun jagung, ataupun aku yang berfikiran lucah?

Tapi bila aku cuba tegur inilah jawapan yang aku dapat; (dengan ikhlas sekali dia bagi kat aku)

Isyarat Jari Tengah
Untuk rekod budak ni tahun depan baru nak masuk umur 5 or 6 tahun...umur sebaya ni dah pandai cakap  mencarut yang bukan-bukan & tunjuk isyarat lucah kat aku...bukan baru sekali aku kena tunjuk sign fuck ni, dah berkali-kali...sabar ajelah


*nota kaki berbau :
Kanak-kanak dilahirkan suci umpama sehelai kain putih, kitalah yang menjadikan dia bercorak-corak 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...