12 June 2011

ALAHAI SI MERAH ALAHAI SI HITAM PUTIH



Tak sampai sepurnama yang lepas, negara berjiran Si Merah dan Si Hitam Putih bertelagah kini mereka bertembung kembali...pertembungan yang lalu dimenangi oleh Si Merah...mungkin dikala itu Si Hitam Putih masih tak cukup ilmu di dada, lantaran tenaga muda Si Merah yang meluap-luap membakar api semangat perjuangan dengan penuh harmonis tanpa prejudis

Bak tanduk Si Kijang perut Si Hitam Putih di ratah-ratah...menghambur keluar isi perutnya dengan kesan darah yang mencurah-curah...3 kali tubuh Si Hitam Putih dirobek-robek oleh Si Merah tanpa belas dan ikhsan

Kali ini Si Hitam Putih datang lagi membawa semangat yang tidak berbelah bagi...luka lama kian berdarah kembali...

Semangat kepahlawanan Abdul Rahman Limbong terus disanjung dan dijunjung...al-maklum bersama-sama para pengikutnya yang ulung seakan-akan mahu menakluk Bukit Si Jalil yang agung

Perjalanan berbatu-batu namun mereka tak pernah lesu dek kerana matlamat yang satu...terus mengira detik dan waktu, masih jauhkah destinasi nak di tuju, jantung tak henti berdegup laju

"Kain putih sebagai baju, akan kami musnahkan musuh seteru, kain hitam dibuat seluar jangan harap kami terkeluar!!!" laung pengikut Si Hitam Putih sekadar bidalan buat rakan dan taulan

"Biar aku hapuskan angin-angin hitam itu dahulu, bukan putihnya yg aku kejarin!!!" dibalas pula oleh pengikut Si Merah dikenali sebagai Wak Joko

Walaupun Si Merah datang bersama-sama ribuan para pengikut kipas susah matinya, Si Hitam Putih tetap menenggelamkan semangat Si Merah bak nakhoda kapal yang hilang arah...sedikit pun tidak ada perasaan takut dan gentar...bahkan semangat Si Hitam Putih kian mendidih-didih

Datangnya Si Merah bersama Maharaja kesayangan, diiringi pula Pak Menteri berserban...Si Hitam Putih turut tak ketinggalan, Ketua Negara dibawa bekalan, untung nasib jua yang dipertaruhkan

Medan pertarungan itu dipenuhi dengan lautan merah dan hitam putih, yang merah kibarkan bendera merah dan yang hitam putih pula berkibarlah bendera hitam putih...Gelombang Merah turut hadir memberi semangat disamping memasang anganan mahu menakluk kembali bumi serambi

Si Gergasi Merah dan Tok Gajah pula dah lama berputih mata dek kerana penangan Si Pahlawan Merah & Si Peteh

Semboyan perang pun bergema menandakan pertarungan sudah bermula, hiruk pikuk di sambut dengan gegak dan gempita...ada yang berdiri ada yang melata, sambil menyusun tutur dan kata, dikepalai oleh si tukang kata, dipenuhi umpat, caci dan cerca...begitulah semangat rakyat jelata, tak pernah jemu tak pernah leka, bagai di rasuk sang puaka

Begitulah halnya di tengah gelanggang...Si Hitam Putih dan Si Merah pantas menyerang sebaik pertarungan hidup dan mati itu di mulakan oleh Si Baju Hijau Fluoresent

"Si baju hijau sedang bertugas di perbatasan peluru tak bermata harus waspada"...nyanyian Sanisah Huri berdendang di telinga tatkala memulakan tugasan

Segala ilmu menundukkan lawan kini dipergunakan...berkat usaha, ilmu dan latihan...Si Merah tampak penuh semangat berkeyakinan...kemenangan lalu di jadikan sebagai sandaran dan pingat...agar musuh selalu beringat...kejayaan tak bermakna tanpa peluh, darah dan keringat

Separuh masa kini tamat...baki pertarungan diteruskan dengan penuh rasa terhormat...Si Merah terus datang menyengat buat Si Hitam Putih tak rasa selamat

Yang indahnya, Si Hitam Putih tak mudah gundah...setiap serangan Si Red berjaya dipatahkan tanpa ada setitik darah...akan tetapi, akibat serangan yang bertubi-tubi, akhirnya Si Hitam Putih mulai rebah ke bumi, buat kali pertama di satu arah, Si Merah mudah meratah-ratah, golok disungkit terus menerjah, tak tercapai dek pemandu arah

Si penyokong merah pun berlonjak sakan...tenggelam mereka dalam kenikmatan...melihat musuh mudah dijinakkan...menggaru kepala geleng-gelengan...sambil menghirup udara kepenatan

Pantang Si Hitam Putih menyerah kalah...mungkin itu lah semangat yang dibawa kali ini...sepurnama yang lalu aku budak mentah baru bertatih...kini, aku kembali untuk menuntut hutang darah yang mesti ku balas dengan darah yang mendidih...nantikan kebangkitanku wahai Si Merah tak bermaruah

Luka Sang Penyu kian terawat...Si Hitam Putih mengatur strategi bagi menundukkan lawannya yang kalis senjata dan kekwat...tanpa dibantu sebarang ubat

Sambil diiringi paluan gendang bersama-sama jeneral perang, Si Hitam Putih menyusun langkah lebih garang...Pak Ashari mengepalai serangan berakar tunjang...Si Merah jatuh cedera memanjang

Rentak permainan menjadi terhenti dan sumbang lantaran objek di tepi padang...campur tangan orang luar berlaku biadap bikin hati melihat jadi tak sedap...amaran diberi penuh beradab mujur pertarungan terus di santap

Kali ini Si Hitam Putih bergerak lebih ampuh dan jitu...ke sasaran terus mereka tuju...masa yang ada kian cemburu pelbagai serangan datang menuju...matlamat tetap pada yang satu

Akhirnya...kelekaan Si Merah membawa padah...kelalaian yang membawa padah sesal tak sudah sudah...masa dinanti tak menyebelah...kepala yang ditadah membawa madah, itulah detik kejatuhan Si Merah

Berhamburlah darah Si Merah memercik-mercik sebaik kelemahan diri di terokai oleh si licik...luka tertusuk duri sendiri buat sesal empunya diri

"Nah! rasakan penangan Si Hitam Putih! " nada  Si Putih penuh merintih

Arakian dengan itu bersoraklah pengikut Si Hitam Putih buat pengikut Si Merah jadi tak tentu arah...Si Merah tertunduk menahan pedih yang semakin parah

Masa pertarungan kini berlanjutan...Si Merah terus lesu kepenatan...ramai yang tumbang akibat kecederaan...

Kelemahan Si Merah terus dihidu... semua lubuk ditumbuk diserbu...biar tinggal arang menjadi debu...pantang berundur pahlawan melayu...itulah dia tekad Sang Penyu

Si Merah kian lemah...tonggak utama ramai yang parah...diusung keluar memapah-mapah...sambil di jeling penyokong merah

Nafiri perjuangan terus di tiup kepada rakan-rakan yang lain tanda semangat berjuang Si Merah belum pun luntur...sekali lagi jentera disusun dan di atur

Apakan daya nasib Si Merah...Si Jelaga terpaku menahan marah...fikiran bercelaru kian menerjah...menanti-nanti saat nan indah ...saban masa tersasar arah

Tak daya nampaknya Si Merah melawan kudrat Si Hitam Putih...kali ini datang pula tusukan kedua yang membawa lebih parah...nadi Si Merah kian berdenyut lemah

Para pengikut terpaku membisu, tatkala lembing Si Hitam Putih menerobos tubuh yang longlai bernyawa lesu...kesakitan menerpa berpusu-pusu...wira gantian pembuat isu

"Ayuh, bangkit Si Merah!" terdengar pekikan lemah Tuan Penasihat Pasukan Merah

"Gomol! Sang Penyu gomol!" terdengar pula pekikan semangat Si Baju Basah sambil di sambut dengan sorokan bergemuruh sang pengikut setia

Si Merah cuba bangkit tetapi ada saja yang menjadi batu penghalang seakan bukit...yang lemah ditukar ganti dengan yang gagah sedikit...tapi luka yang terasa tak pernah lega dan sembuh, malah terus terasa sakit

Akhirnya...tumbang jua Si Merah yang disangka gagah...maka berakhirlah riwayat kekebalan Si Merah di tangan pahlawan hitam putih yang berilmu tebal

"Alahai Si Merah...ku sangka kau kebal tapi sebenarnya kau bebal" ejekan Si Hitam Putih penuh drama

"Alahai Si Hitam Putih! jangan kau cepat berdalih, ini pahlawan Si Merah bukan sebarang merah...lain masa akan kau ku ratah-ratah, biar tulangmu ku patah-patah" pekikan Tok Ketua

"Ha...ha...ha...!...Apa sudah jadi saudara???...keputusan di atas kertas sudah diterbalikkan di atas padang" kata Si Pengacara pertarungan Enchik Abdullah Awang

Mujur tidak berlaku pertumpahan darah di kalangan pengikut sang merah dan sang hitam putih...walau gugur wira si merah namun terbendung amukan si penyokong merah penuh maruah...nasib tiada yang kena belasah...semua ambil peduli dan ambil kesah

Al-maklum pengikut si merah memang terkenal dengan semangat api...berapi-api ke mana jua meraka pergi...mungkin itulah perjuangan warna merah sejati

Si Baju Hijau Fluoresent pula tersenyum lebar tanda puas & faham...tugasan dilaksana penuh iltizam...menunggu arahan seterusnya dari Si Fam

Terkunci mulut Pak Hitam seakan gam...bersalam tahniah dengan Si Baju Basah

Langkah longlai mengiringi pemergian Si Merah...Langkah wira mengiringi rentak Si Hitam Putih...Langkah sinis mengakhiri cerita penulis...sekian


Hasil nukilan : odahone kapinatodongok anak song cham

*Cerita ini hanyalah hiburan semata-mata...tiada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang telah kembali ke rahmatullah

*nota kaki berbau :
Minat pada Si Merah Biru & Si Kuning Hitam, malangnya dah lama jatuh tersembam...Tahniah buat Si Hitam Putih sebab tak bermata putih & buat Si Merah padam...

13 KOMEN:

Pegash4rk said...[Mari Balas Komen Ini]

kaloh mene ambo trimo.. GOMO KLATE GOMO!

Odah + One = OdahOne said...[Mari Balas Komen Ini]

@Pegash4rk....adatlah tu ek...kalah or menang...mana bleh dua2 nak menang...hoho...

Pegash4rk said...[Mari Balas Komen Ini]

yep.. seri tu hanya bila dalam liga. bukan di final.. kesal dgn pnyokong2 bola tanahair yg masih xreti2,masih nk ganggu match. 1/2 half tu tgk bersih je..tnggi dh harapan nk tgk game jalan lancar..tp nk wat cemane, ade jgk yg berotak hooligan. harapan pasnih jd pengajaran pd sume pnyokong. 5 saat sblm tiupan wisel tu bleh ubah scoreboard

Odah + One = OdahOne said...[Mari Balas Komen Ini]

@Pegash4rk...hooligan??? dh mcm pyokong england & germanylah pulak...tapi bolasepak dieorg mmg dah maju xheran kalo ada hooligan...kita baru nak naik tapi pyokong pulak dh terlebih advanced...aduyai...tgk smlm last 5 minit pyokong ganu dah tgglkn tmpt duduk tapi tiba2 scoreboard brubah...football is cruel...hoho...

.::: Princess MOMOY :::. said...[Mari Balas Komen Ini]

wah bagusnya tulisan odahone
yang penting ganu dah menang
hihi
Loji Tenaga Nuklear | Dilema Malaysia Selepas Krisis Nuklear Jepun"

GUEST AUTHOR | Pentingkah menjadi penulis jemputan dalam dunia blogging ?"

meoww cat said...[Mari Balas Komen Ini]

ganu negeriku....

A retarded kitty said...[Mari Balas Komen Ini]

haha, ganu vs kelate

Odah + One = OdahOne said...[Mari Balas Komen Ini]

amboi..comelnya kucin-kucin kat atas ni...

Shiety Myra Chubbyra ;P said...[Mari Balas Komen Ini]

amik mood pasal bola ek haha...
ada2 jer la cerita dia hehe

nairaariaa said...[Mari Balas Komen Ini]

kreatif aje..siap dapat buat cite lg...huu...cite hangat nie.

alif haris said...[Mari Balas Komen Ini]

bola2 ~ hehe .. mint tgk bola ke ? hiks~

WaNi^^ said...[Mari Balas Komen Ini]

mnng kalah , adat permainan , kalo smua nak menang , tak de lah istilah kalah kn ?? hee ! ganuuuu , hhe

Odah + One = OdahOne said...[Mari Balas Komen Ini]

yela the game is over...kita tunggu tahun depan siapa juara pulak...bila agaknya team perak & johor nak bangkit???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...