11 February 2011

11.02.2011 APA YANG BERLAKU?


Tajuk entry hari ni agak pelik sikit...aku gunakan tarikh hari ini iaitu 11 Februari 2011 atau 11.02.2011...aku tertarik dengan angka ni sebab 11.02 kalau kita baca secara terbalik akan jadi 20.11...sekejap jek dah 42 hari kita berada di tahun 2011...

Apa agaknya berita atau peristiwa yang paling popular dari awal tahun 2011 sampai sekarang ek?

1. Buang Bayi
Benda ni memang tak pernah  setel-setel dari tahun lepas sampailah sekarang...maybe takkan setel sampai bila-bila kot selagi tak ada penguatkuasaan secara menyeluruh atau ditegakkan saja undang-undang Islam...malah masalah ni makin menjadi-jadi lagi hampir setiap hari ada jek kes buang bayi...sila rujuk entry yang ini "SIAPA JAHILIAH MODEN"...

"OMG! 14 February is coming!".....i wonder what will happen in 1 year from this day?

2. Bunuh Diri
Ini dah jadi satu fenomena baru kat Malaysia...ada satu hari tu aku baca paper sampai 5 kes berlaku serentak kejadian bunuh diri kat merata tempat di Malaysia...kalau ikut statistik bagi tempoh 15 tahun lalu, seramai tujuh hingga 12 orang daripada setiap 100,000 penduduk Malaysia, mati kerana membunuh diri...bagi tempoh sama di Singapura, nisbahnya adalah 15 hingga 20 orang bagi setiap 100,000 mati bunuh diri 

"AYUH MATI BUNUH DIRI" cuba try baca entry yang ni...

Orang Islam sekarang pun dah syok nak bunuh diri sama macam yang bukan Islam jugak...orang Islam yang bunuh diri ni sering dikaitkan dengan kerapuhan agama atau iman...perbuatan membunuh diri bukan termasuk perkara mensyirikkan Allah tetapi tergolong dalam perbuatan maksiat berstatus dosa besar dan pelaku dosa besar dikenali sebagai golongan fasik 

Sebab apa orang tergamak untuk bunuh diri sendiri? 

Itulah fenomena yang sukar dijawab hingga kini...sukar mengandaikan apabila di kalangan yang hebat ilmu agamanya turut terbabit dengan kejadian bunuh diri seperti berlaku di Arab Saudi...awal 2009, Arab Saudi digemparkan kes profesor bidang Sejarah dan Kebudayaan di Universiti Ummul Qura, Makkah, Prof Nasser al-Harithy, 50, yang dijumpai mati tergantung pada kipas siling di pejabatnya dengan serban

Nisbah satu kes bunuh diri yang berlaku dalam setiap 40 saat di seluruh dunia jelas menunjukkan seriusnya masalah ni...kat Jepun saja, setakat enam bulan pertama tahun 2010, 15,906 orang membunuh diri dan di Korea Selatan, negara yang statistik bunuh dirinya menjadi antara tertinggi di dunia, menyaksikan 15 hingga 44 rakyatnya mati bunuh diri bagi 100,000 penduduknya 

Artis Korea Selatan antara yang tertinggi gemar membunuh diri dengan terbaru aktor Park Yong-Ha yang menggantungkan dirinya menggunakan kabel pengecas telefon bimbit. 

3. Banjir

Ramai yang jangkakan banjir teruk yang berlaku di Johor tahun 2006 dulu hanya berlaku lebih kurang dalam tempoh 20 tahun sekali...tapi jangkaan meleset sebab awal tahun ni sekali lagi negeri Johor dilanda bah besar..."BANJIR DI JOHOR LEBIH TERUK DARI TAHUN 2006?"...entry yang ni ada menceritakan mengenai kejadian tersebut beserta dengan gambarnya sekali...ataupun bingkisan "BANJIR OH BANJIR" ada bercerita mengenai kejadian  banjir 2006 di Johor & kisah disebalik banjir

4. Krisis Di Mesir
Peristiwa ni memang jadi perhatian manusia diseluruh dunia...yang tak bestnya benda ni melibatkan jugak keseluruhan rakyat Malaysia...yang terlibat secara khusus ialah para pelajar & rakyat kita di Mesir...krisis ni jugak menyebabkan harga minyak naik & wang kerajaan terpaksa digunakan untuk misi Ops Piramid bagi menyelamatkan rakyat Malaysia kat sana

Duit tu sebenarnya boleh kita gunakan untuk membantu mangsa-mangsa banjir kat negara kita ni...tapi, apa nak buat benda macam ni kita tak boleh nak dijangkakan...syabas kat kerajaan Malaysia sebab berjaya menangani krisis tersebut & setakat ni takde rakyat Malaysia yang menjadi korban..."MISI SELAMATKAN RAKYAT MALAYSIA DI MESIR" sila klik link ni untuk berita lanjut

<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>

Kalau kita tengok balik keempat-empat peristiwa yang berlaku ni semuanya ada kena mengena dengan sikap & akhlak manusia sendiri serta balasan dari tuhan...kita sendiri yang mencipta masalah & kita sendiri yang tanggung..."what you give you get back"

Hope hari-hari yang mendatang menjanjikan dunia yang lebih selamat untuk kita SEMUA...termasuklah bayi yang dalam kandungan, wanita, kanak-kanak & juga warga tua serta kesemua umat manusia tak kira yang kuat mahupun yang lemah

*nota kaki berbau :
Heal the world make it a better place for you and for me and the entire human race there are people dying if you care enough for the living make a better place for you and for me

10 KOMEN:

fiqkbe said...[Mari Balas Komen Ini]

byk nyer mnde x baik terjadi... =(


1 kamera lomo dan 4 jelly lens utk dimenangi dalam "Splashy Moment" contest:

http://meandkbe-mylifestarthere.blogspot.com/2011/02/contest-splashy-moment-by-fiqkbe.html

::nuRuLaDHar:: said...[Mari Balas Komen Ini]

very nice this entri..yup, what u give u get back!

dunia akrir zaman sgt genting!

tak saba nak tgu 14 feb sbb besday abah kesygn sye.. =)

odah + one = odahone said...[Mari Balas Komen Ini]

@fiqkbe...ok ada masa nnti odahone join...

odah + one = odahone said...[Mari Balas Komen Ini]

@::nuRuLaDHar::...oic besday abah ksygn igtkn td cik abang ksygn...hoho!

Imran nyambek said...[Mari Balas Komen Ini]

dunia sekarang.emm..

FaKArePa!n said...[Mari Balas Komen Ini]

keadaan dunia memang dah makin huru hara sekarang ni..

jom baca pasal akademi bola sepak terulung di dunia..

http://tau4374.blogspot.com/2011/02/la-masia-kilang-pemain-bola-sepak_11.html

odah + one = odahone said...[Mari Balas Komen Ini]

Imran : dunia akan dtg???
fakarepa!n : ok nk tgk skrg...

S.3.V.3.N said...[Mari Balas Komen Ini]

ingat kan nk bgtau tarikh besday td. hehe.

gaung said...[Mari Balas Komen Ini]

tu la...kami risau tapi apa yg kami buat??mampukah ubah semuanya?

nini-ab said...[Mari Balas Komen Ini]

let the music heal your soul..let the music take control

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...