09 February 2011

BERTUNANG | TUNANG | TUNANGAN



Bertunang? Apa tu?

Bertunang maksud dalam Bahasa Melayunya ialah muqaddimah atau permulaan (intro) kepada nikah atau kahwin...kalau dalam Bahasa arab dipanggil 'Khitbah'

Maksud Khitbah dalam Bahasa Melayunya ialah melamar wanita untuk dijadikan bakal isteri...melamar pula bermaksud meminta persetujuan pihak wanita untuk menjadi isteri kepada pihak lelaki...kalau mengikut Dr. Yusof Al Qardawi khitbah membawa makna menzahir dan mengiklankan kehendak atau kemahuan seseorang untuk berkahwin dengan seseorang wanita

Apa Hikmah, Faedah Atau Kelebihan Bertunang??? 

Bertunang boleh memberi peluang kepada kita semua untuk at-ta'arruf atau berkenal-kenalan dengan pasangan masing-masing dari segi zahir dan batin sebelum kita bernikah atau berkahwin...inilah time untuk kita membuat penilaian either nak teruskan hingga ke jinjang pelamin atau sebaliknya

Bertunang jugak tempoh untuk kita menyerap segala kelemahan pasangan sebelum mendirikan rumahtangga...nanti bila dah kahwin & keluar perangai yang buruk-buruk taklah kita terperanjat beruk sebab dah biasa tengok perangai tu waktu bertunang dulu...tapi, kalau rasa tak boleh blah (terima) kelemahan pasangan kita adalah lebih baik putuskan saja tali pertunangan sebelum melangkah lebih jauh lagi...nanti dah kahwin bercerai-berai lagi bertambah masalah lebih-lebih lagi bila dah ada anak

Apakah Hukum Bertunang?

Hukum bertunang ini adalah harus...tapi Imam As-Syafie mengatakan hukumnya adalah sunat...dan Dr. Abd. Karim Zaidan (sila rujuk buku Almufassal fi Ahkam Al Mar'ah) mengatakan bahawa hukum sunat ini lebih aula (utama / baik) dari hukum harus tadi...so, kita boleh tafsir kat sini bahawa hukum bertunang adalah sunat

Rasulullah SAW pernah bersabda; "tidak halal bagi kamu penjualan di atas penjualan orang lain dan tidak halal bagi kamu pertunangan di atas pertunangan orang lain" (haram kita meminang tunangan orang lain)

Adat Pertunangan Orang Melayu
  • Pihak lelaki akan diwakili oleh ahli keluarga dan saudara mara terdekatnya untuk upacara bertunang. 
  • Majlis kenduri akan diadakan bersempena pertunangan tersebut di rumah pihak perempuan. 
  • Hantaran yang terdiri daripada tepak sirih atau sirih junjung sebagai bingkisan utama, sebentuk cincin beserta hantaran lain seperti bunga rampai, buah-buahan, kuih-muih, pakaian dan lain-lain yang telah digubah akan diberi kepada pihak perempuan. 
  • Mengikut adatnya juga, sekiranya pihak perempuan mempunyai kakak yang masih belum berkahwin, hantaran untuknya juga turut diberikan. Adat ini dipanggil langkah bendul. 
  • Bilangan hantaran agak unik kerana jumlahnya ganjil iaitu samada lima, tujuh, sembilan, sebelas atau tiga belas, kerana jumlah genap dikatakan memberi implikasi yang tidak baik. 
  • Jumlah hantaran yang diberi oleh pihak perempuan pula akan melebihi jumlah hantaran pihak lelaki. 
  • Adat menghantar belanja turut diadakan semasa adat bertunang ini dijalankan. Namun begitu ada juga yang menjalankannya secara berasingan daripada adat bertunang iaitu mengadakannya beberapa minggu sebelum majlis persandingan dijalankan. 


Aturcara Majlis Pertunangan
  • Upacara ini akan dimulakan dengan wakil pihak lelaki menyerahkan tepak sirih kepada wakil pihak perempuan dan menyatakan lamaran mereka secara rasmi. 
  • Pantun sering digunakan dalam upacara ini bertujuan untuk memeriahkan majlis. 
  • Setelah pertunangan diterima secara rasmi, wakil kedua belah pihak akan berbincang tentang belanja perkahwinan, tempoh pertunangan dan lain-lain hal yang berkaitan. 
  • Tempoh bertunang lazimnya dalam masa setahun ataupun mengikut persetujuan kedua belah pihak. 
  • Satu perkara yang turut dititikberatkan ialah berkenaan putus tunang. Sekiranya pihak lelaki yang memutuskan pertunangan tersebut, semua wang hantaran dan belanja yang diberi kepada pihak perempuan dikira hangus, sebaliknya jika pihak perempuan yang berbuat demikian, semua hantaran harus dikembalikan sebanyak dua kali ganda.
  • Acara kemuncak majlis pertunangan adalah adat sarung cincin di mana wakil pihak lelaki yang terdiri dari ibu atau saudara perempuannya akan menyarungkan cincinpertunangan atau cincin tanda ke jari manis gadis yang dilamar. Setelah itu rasmilah sudah pertunangan tersebut...Yeah! aku dah bertunang!...Opps..terover pulak...





"From Muo To Taypeng With Love" Part 1

Perahu kolek ke hilir tanjung,
Sarat bermuat tali temali.
Salam tersusun sirih junjung,
Apa hajat sampai ke mari?

Ewah...jawab jangan tak jawab...

Panjat- panjat si pohon bidara,
Nampak cantik di tepi laman.
Besarnya hajat tidak terkira,
Hendak memetik bunga di taman. 

Senyum menguntum memakai kebaya,
Gadis sunti menjual kalungan.
Bunga nan sekuntum belum berpunya,
Menjadi penyeri di taman larangan.

Dari sumbu terbit apinya,
Menjadi asap dan juga jelaga.
Jika begitu akan adanya,
Izinkan kita memetik menjaga.

*nota kaki berbau :

Lelaki tanpa pasangan ibarat pasu tanpa bunga...When you realize you want to spend the rest of your life with somebody, you want the rest of your life to start as soon as possible...True love stories never have endings...Bersamamu hidup ini indah semuanya...

10 KOMEN:

Cik Moon said...[Mari Balas Komen Ini]

tahniah..dah jadi tunangan org..hehe

odah + one = odahone said...[Mari Balas Komen Ini]

tq cik moon....

wanbu said...[Mari Balas Komen Ini]

buah-buahan menjadik hantaran
dibalas dengan barang sepasangan
untuk odah tahniah diucapkan
moga kekal ke jinjang pelaminan

(^__^)

odah + one = odahone said...[Mari Balas Komen Ini]

@wanbu...amboi kena balas ni...begini jwpnya;

Sireh junjung adat hantaran
Digubah cantik jadi tatapan
Tq Wanbu odahone ucapkan
Moga terjalin tali persahabatan

sape lg nk blas pantun silakan...

mr.cape said...[Mari Balas Komen Ini]

tahniah odaone yang tersayang,
sebab korang dah bertunang..

odah + one = odahone said...[Mari Balas Komen Ini]

thniah mr cape...mcm kcewa jek bnyinya...hoho1

::nuRuLaDHar:: said...[Mari Balas Komen Ini]

congrets! hop bahagia slalu k.. =)

aleen aiden said...[Mari Balas Komen Ini]

wuu..da jadik tunang org..congratz2. ;)

miss_neeya said...[Mari Balas Komen Ini]

bestnye bertunang :)

Miecyber said...[Mari Balas Komen Ini]

Proses bertunang itu sebenarnya simple jer dari segi Syariah...

Adab Melayu membuat proses pertunangan itu perlu banyak persediaan..

Hutang isi rumah mencecah RM 557 bilion

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...