23 November 2010

TIPS BERDIET



"Diet"

So you're ten pounds overweight,
And you can't see your toes;
Your butt's as largeas a beach ball,
A fact that everyone knows;

Thighs as large as tree trunks,
Big and juicy they say,
So your momma picks you up,
You're gonna diet today!

What am I gonna do?
Stuck in this trap!
Loads of fat all over my body- HELP!

Diet
I'm so tired
What a riotCos
I'm on diet



Lagu ini ditujukan buat orang-orang yang nak berdiet, sedang berdiet dan juga yang berangan-angan nak diet, tapi still tak jaga pemakanan & malas nak bersenam

Lagu yang dinyanyikan oleh kumpulan tempatan yang kesemua anggotanya adalah wanita...of course wanita & diet memang tak dapat dipisahkan

Salah seorang anggota kumpulan ini ialah Rina iaitu bekas pengacara bagi rancangan 8TV Quickie...Rina adalah drummer and co-founder bagi all-girl band call Intoxicated

Diet memang ada pelbagai diet...apa yang kita inginkan ialah diet yang sihat bukannya diet yang menyebabkan badan berjaya menjadi slim dan kurus sahaja, tapi dalam masa yang sama tanpa disedari boleh menyebabkan seseorang itu mendapat sakit akibat daripada diet yang salah

"Pernahkah anda mengalami cubaan untuk menguruskan badan tetapi gagal?. Berat tidak hilang sebaliknya wang dan masa anda yang kehabisan tetapi badan tidak juga kurus"

Ini ialah gambarajah Piramid Makanan


Ini pula ialah gambar sebuah piramid...perbezaannya ialah ia tidak boleh dimakan


Berikut adalah beberapa panduan yang boleh diikuti oleh mereka yang bercadang untuk memulakan diet yang sihat :

MAKAN MENGIKUT KEPERLUAN ANDA

Keperluan nutrien dan kalori setiap individu adalah berbeza mengikut umur dan paras aktiviti fizikal mereka. Misalnya, kanak-kanak membesar, remaja dan wanita memerlukan lebih banyak kalsium untuk membina tulang yang sihat.

Kanak-kanak kecil, gadis dan wanita pada peringkat reproduktif, harus mengambil cukup makanan yang kaya zat besi, seperti daging tanpa lemak, telur dan produk bijirin sepenuh untuk memenuhi keperluan zat besi mereka.

MENGAWAL BERAT BADAN BERLEBIHAN

Mengurangkan berat badan anda sebanyak 5% hingga 10% boleh mengurangkan risiko kesihatan anda dengan ketara. Dalam kebanyakan kes, kelebihan berat badan atau keadaan obes berpunca daripada pengambilan kalori berlebihan dan kekurangan aktiviti fizikal.

Anda boleh mengurangkan berat badan dengan meningkatkan aktiviti fizikal dan mengurangkan pengambilan makanan anda. Berikut adalah langkah-langkah yang perlu diambil:

Tetapkan matlamat untuk mengurangkan tidak lebih daripada 0.5 hingga 1 kg seminggu

Bersenam sekurang-kurangnya 3 kali seminggu selama 20-30 minit setiap kali.
– Pergi berjoging, berenang, berbasikal atau berjalan dengan pantas
– Mainlah sukan rekreasi
– Mainlah golf (tanpa menggunakan ‘buggy’)...*ini bagi yang mampu, kalau tak mampu mainlah sukan-sukan yang lain macam badminton or futsal pun boleh jugak

• Ikuti kehidupan yang lebih aktif

Gunakan tangga daripada menggunakan lif atau eskulator...*nak bagus bagi mereka yang tinggal di tingkat 15 keatas...kalau selalu amalkan memang confirm akan kurus & dalam masa yang sama kepala lutut anda akan rasa macam nak tercabut

– Biasakan berjalan kaki untuk jarak yang dekat daripada memandu.

Cucilah kereta anda sendiri, berkemas dan bersihkan rumah, berkebun atau memotong rumput di rumah...*jangan selalu hantar kedai untuk cuci kereta...cuba cuci kereta sendiri...tapi bagi yang tinggal di rumah-rumah flat atau pangsapuri susah gak nak cuci sendiri ek...sebab takde kawasan yang sesuai...takkan nak angkut baldi turun naik lif pulak

• Awasilah apa yang anda makan

– Kurangkan pengambilan makanan dan snek yang tinggi lemak dan kalori.
– Elakkan daripada makan terlalu banyak, makan sedikit-sedikit tetapi kerap dan makan pada masa yang tidak menentu.
– Elakkan diet mengurangkan berat badan yang terlalu menghadkan pengambilan kalori dan zat-zat lain.
– Cuba mengurangkan berat badan dengan memaksa diri memuntah atau menggunakan laksatif atau diuretik adalah membahayakan.

"Lebihkan Makan Nasi Dan Lain-Lain Produk Bijirin, Legum, Buah-Buahan Dan Sayur-Sayuran"

Makanan ini diutamakan kerana ia membekalkan karbohidrat kompleks, vitamin, mineral, gentian dan komponen lain yang penting untuk kesihatan.

Bijirin

Beras, oat, barli, jagung, sekoi, gandum dan produk masing-masing adalah sumber tenaga dan protein yang bagus. Produk bijirin-penuh mengandungi lebih zat besi, fosforus, vitamin B (tiamin, niasin & riboflavin) dan gentian.

Legum

Kacang pea, kekacang dan lentil adalah kaya dengan protein, karbohidrat, gentian dan beberapa vitamin (terutamanya vitamin B). Kacang soya – yang sangat kaya dengan protein tumbuhan – boleh didapati dalam pelbagai bentuk seperti susu kacang soya, tauhu, tempeh, protein sayuran bertekstur dan taugeh.

Buah-buahan & Sayur-sayuran

Setiap hari, cuba pilih sekurang-kurangnya satu jenis buah-buahan atau sayur-sayuran yang kaya dengan vitamin A atau karotenoid. Sumber yang baik adalah sayur-sayuran hijau (sawi, bayam dan kailan), lobak, tomato, keledek, mangga, betik atau tembikai.

Juga, cuba makan satu pilihan yang kaya dengan vitamin C setiap hari. Pilihan boleh termasuk jambu, betik, oren, mangga atau belimbing. Untuk mendapat asid folik, makanlah sayuran hijau, kacang pea, kacang bendi dan jagung manis.

APAKAH GENTIAN?

Gentian – jenis larut dan tidak larut – adalah bahagian tumbuhan yang tidak boleh dihadam. Mengambil cukup gentian (20 hingga 30 g sehari) membantu fungsi pelawasan dan mengurangkan simptom sembelit, penyakit divertikular dan buasir.

Gentian juga mungkin boleh mengurangkan risiko penyakit jantung dan kanser tertentu.

FAKTA TENTANG LEMAK

• Lemak tepu (terutamanya daripada sumber haiwan) dan lemak yang dihidrogenkan (dalam marjerin dan lelemak) boleh meningkatkan paras kolesterol darah dan meningkatkan risiko penyakit jantung koronari.

Kuantiti sederhana lemak politaktepu dan monotaktepu (terutamanya daripada minyak sayuran) disarankan untuk membantu merendahkan paras kolesterol darah.

Walaubagaimanapun, pengambilan berlebihan asid lemak perlu untuk jangka masa yang lama mempunyai kaitan dengan kanser, pembentukan karang hempedu, perencatan pada sistem imun, penurunan kolesterol HDL dan peningkatan risiko pembekuan darah di arteri.

"… Kurangkan Lemak"

PENGAMBILAN LEMAK YANG DIINGINI

1. Lemak dalam diet harus menyumbangkan 20% hingga 30% jumlah keperluan tenaga harian.

2. Elakkan pengambilan lemak berlebihan dengan:

Memilih makanan yang rendah lemak dan kolesterol
Menggunakan minyak masak dalam kuantiti yang sedikit sahaja
Mengurangkan penggunaan santan atau minyak kelapa dalam masakan
Memilih daging tanpa lemak, serta membuangkan kulit jika boleh (contoh: kulit ayam)
Menghadkan penggunaan lemak yang boleh dilihat (seperti marjerin, mentega, minyak salad, krim dan mayonis)
Mengamalkan kaedah masakan alternatif (seperti membakar, menggunakan ketuhar gelombang mikro atau mengukus) daripada menggoreng.

MAKANAN BERKOLESTEROL TINGGI

Untuk kebanyakan individu sihat, makanan kolesterol tinggi mempunyai kesan yang kecil kepada paras kolesterol darah. Justeru itu, makanan berkhasiat – seperti telur, organ-organ (seperti hati, ginjal, jantung), daging, udang, ikan bilis, sotong dan produk tenusu – boleh dimasukkan dalam diet yang seimbang sekiranya diambil pada kadar yang sederhana.

Berhati-hati jika memakan otak kerana ia mempunyai kandungan kolesterol yang sangat tinggi (dua kali kandungan kolesterol dalam telur).

"Gunakan Garam Secara Sederhana Dan Pilih Makanan Yang Rendah Kandungan Garam"

Natrium memainkan peranan penting untuk badan anda berfungsi dengan sempurna. Namun anda hanya memerlukan sedikit natrium sahaja. Pengambilan natrium berlebihan dikaitkan dengan kejadian tekanan darah tinggi. Natrium terdapat secara asli di dalam kebanyakan makanan.

Ia juga boleh ditambah dalam makanan sebagai garam halus atau mono-sodium glutamate. Kecenderungan makan di restoran makanan segera, atau mengambil makanan yang diproses dan ditinkan, menyebabkan rakyat Malaysia memakan lebih banyak natrium (daripada garam atau natrium klorida) daripada yang diperlukan.

MENGELAKKAN PENGAMBILAN NATRIUM YANG BERLEBIHAN

Pilih buah-buahan, sayur-sayuran dan daging yang segar, dan bijirin yang tidak diproses, daripada makanan segera.
Cubalah gunakan rempah ratus dan herba untuk menggantikan garam.
Belajarlah menikmati perisa makanan tanpa garam.
Gunakan sedikit garam sahaja dalam masakan dan elakkan daripada menabur garam di atas makanan.
Hadkan pengambilan makanan terlalu masin dan perencah makanan (seperti kicap dan sos tiram).
Telitilah label makanan untuk menentukan jumlah natrium yang terkandung dalam makanan diproses dan snek.

"Kurangkan Pengambilan Gula Dan Pilih Makanan Yang Rendah Kandungan Gula"

Gula adalah bahan makanan yang amat berguna dan popular. Walaupun demikian, selain daripada karbohidrat ringkas (yang membekalkan tenaga), gula tidak mengandungi nutrien lain.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia menyarankan gula tidak harus menyumbangkan lebih daripada 10% tenaga.

Pengambilan gula berlebihan boleh mengurangkan pengambilan makanan yang lebih berkhasiat dan menyumbang kepada kekurangan pemakanan serta karies gigi, peningkatan trigliserida lipid dalam serum pada sesetengah individu dan gangguan gastrousus.

MENGELAKKAN PENGAMBILAN GULA YANG BERLEBIHAN

• Galakkan pengurangan gula dalam makanan secara beransur-ansur supaya sensori rasa dapat menerima perubahan.
• Guna 1/2 atau 3/4 daripada kuantiti gula yang biasa digunakan dalam kek atau minuman.
• Gunakan buah-buahan segar atau buah-buahan yang ditinkan dalam sirap yang kurang pekat.
• Gunakan rempah, seperti kayu manis atau buah pala, untuk menambahkan rasa semulajadi tanpa menambah gula.
• Minum air masak daripada minuman manis.

"Minum Banyak Air Setiap Hari"

AIR UNTUK HIDUP!

• Air adalah sangat penting untuk fungsi-fungsi tubuh anda, termasuk penghadaman, penyerapan dan pengangkutan zat, perkumuhan, pengawalan suhu badan dan bertindak sebagai
pelincir bahagian tubuh yang bergerak.
• Tubuh anda akan kehilangan lebih kurang 11/2 hingga 21/2 liter air dalam satu hari melalui air kencing, tinja, peluh dan wap daripada paru-paru.
Jangan tunggu sehingga sudah berasa dahaga, untuk menggantikan cecair yang telah hilang dari badan.
• Minum sekurang-kurangnya 6 hingga 8 gelas air setiap hari. Cecair juga boleh didapati daripada minuman lain, buahbuahan, sayur-sayuran dan makanan lain.

<
<
<

"Waktu gemuk dahulu, bukan saja Timah susah nak jalan, dunianya hanya di atas sofa saja. Makan dan minumnya juga di situ. Nak basuh punggung sendiripun, maknya yang lakukan. "Macam basuh punggung anak gajah..." katanya lagi. Tapi disebabkan anaknya sendiri, Puan Latifah Sidek lakukan dengan sesungguh hatinya. Hari ini, dia cukup bersyukur kerana semua penderitaan yang anaknya tanggung sudah pun berakhir."

Adakah anda ingin jadi seperti si Timah? Oleh itu berdietlah anda sebelum anda di dietkan...Bagaimanakah penderitaan si Timah boleh berakhir? Jawapannya ada ditangan anda...

"Selamat Berdiet"


*nota kaki berbau : tergolong dalam golongan berbadan besar atau lebih mudah dikatakan gemuk gedempol atau dalam bahasa halusnya obesiti...jangan biarkan hidup anda tersepit di antara 2 alam, iaitu alam gemuk & juga alam kurus
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...