03 November 2011

MALAYSIA SEBUAH NEGARA YANG CUKUP INDAH | KEMBALIKAN MALAYSIAKU YANG TERCINTA


Mr. Google Images
Malaysia adalah sebuah negara yang cukup indah tapi kian dihimpit macam-macam masalah...masalah apa?  masalah politik, yang terus dikritik & mengkritik? masalah jenayah yang kian parah? masalah remaja kemaruk buat seks mengandung luar nikah & buang anak bersepah? lambakkan ragam drama & filem seram lagi tahyul kat TV & pawagam? 

Politik

Yang ni aku malas nak cerita...korang layan jeklah Buletin Utama time pukul 8.15 - 8.20pm sure tengah cerita tentang politik..time ni jugak aku tak berminat nak tengok berita...tunggu sampai berita dunia & berita sukan baru aku sambung tengok semula...cerita politik memang tak sudah-sudah kadang-kadang benda bodoh-bodoh pun nak bubuh dalam berita...apolah rakyat bijak dah boleh fikir sendiri...jangan sebab ideologi politik tergadai maruah bangsa & negara

Jenayah

Rasanya semua kaum kat Malaysia dah berganding bahu untuk setelkan masalah ni tak kira Melayu, Cina or India...cuba baca paper cerita tentang peragut kantoi kena tangkap...sure yang belasah peragut sampai lembik tu terdiri daripada berbilang bangsa & agama @ 1Malaysia...tak kiralah peragut tu berbangsa apa pun, Ali, Ah Chong & Maniam semua bagi sedas dua penumbuk...maybe sebab benda ni dah jadi isu 1Malaysia semua kaum tak terlepas dari penjenayah ragut...lembu peragut rumput maybe lagi mulia daripada peragut

Itu baru jenayah ragut belum lagi jenayah-jenayah berat yang lain...tak payah nak cerita selak jeklah halaman 2,3,4 or 5 surat kabo tu...kalau nak jenayah sifar maybe agak mustahil nak buat tapi, at lease kita boleh kurangkan kadar jenayah...tapi, masalahnya jenayah berat macam buang & bunuh anak akan terus berlaku selagi kita mengamalkan undang-undang yang dicipta oleh manusia

Warga Asing

Penjenayah kat Malaysia pun polis tak habis tangkap lagi datang pulak penjenayah import...kita tak bayar pun gaji diaorang macam pemain import tapi diaorang tetap nak datang jugak...diaorang ni penyumbang kepada kemajuan negara & dalam masa yang sama penyumbang kepada masalah jenayah negara...jasa-jasa diaorang memang kita tak lupakan & benda tak elok yang diaorang buat pun takkan kita nak diam jek

Aku sendiri pun kadang-kadang makan hasil air tangan diorang kalau tak bawak bekal makanan pergi kerja...maybe kebanyakkan rakyat Malaysia pernah rasa...makan kat kedai mamak, restoran, food court or hotel-hotel...ramai yang hire pekerja asing sebab boleh bayar gaji murah...kalau gajikan si Senah or Joyah majikan tak larat nak bayar gaji konon-kononnya...peniaga nasi lemak kat tepi-tepi jalan pun dah ramai warga asing...so, supportlah Kak Ton yang jual nasi lemak bukannya si Eka Ratnawati Putri


KLCC, Putrajaya, KLIA, Kompleks Sukan Bukit Jalil...alangkah berjasanya diaorang pada kita...namun, ada segelintir daripada mereka merompak pulak orang Malaysia...melarikan anak gadis kita, convert rakyat kita jadi keldai dadah, pecah rumah, ragut harta benda & ragut kehormatan gadis-gadis Malaysia, bunuh-membunuh & macam-macam spesies jenayah lagi...kadang-kadang ada jenayah yang memang rakyat Malaysia tak tau nak buat lagi tapi diaorang dah buat...bertapa expertnya diaorang ni...datang sebagai pelajar tapi sampai sini jadi pulak tenaga pengajar subjek jenayah 

Time cuti hujung minggu or cuti umum pun dah tak seronok nak lepak shopping kompleks or taman-taman awam sebab rasa macam tersepit kat negara sendiri...nak kena selak 5 or 6 orang Nepal, Bangladesh, Myanmar, Indonesia or yang seumpamanya baru jumpa sorang rakyat Malaysia kat situ...lagi aman cuti duduk rumah layan cerita ustad terbang lawan dengan hantu sampai keluar aura berapi-rapi...baca ayat Qurannya sikit tapi aura yang keluar pulak melebih-lebih...peh! mengarut...ini pun masalah jugak ni...hantu makin banyak atau makin banyak cerita hantu

Aku pun ada pengalaman kena sound kat negara sendiri oleh Awang Hitam...kebetulan aku just berdiri kat depan sebuah kedai tu sambil dok ushar barang-barang kulit daripada luar kedai...tak tau pulak ownernya warga asing...tiba-tiba dia datang dekat & sound;

"Why are you standing here? Just piss off!"

Aku pun terkejut beruk & mula panas telinga seraya spontan menjawab;

"Why is it wrong? This is Malaysia my country my homeland & i can be anywhere i want! Who are you?"

Aku pun tak sangka aku begitu berani tengking omhitam (omputeh kalo dia puteh) tu kuat-kuat depan khalayak ramai...padahal penumbuk dia memang dah sebesar muka aku & kalau singgah memang sure melekat...puas hati aku seolah-olah sedang memperjuangkan tahap kewarganegaraan yang aku miliki...aku just tengok barang-barang kulit yang dia jual dari luar salah ke? bukannya aku tengok kulit hitam dia tu...aku pun pelik kenapa banyak sangat kedai warga asing afrika kat area tu...authority please do something for our beloved country

Dah lah kat area kawasan perumahan pun diaorang conquer...naik lif diaorang mabuk selamba kencing dalam lif...tiap-tiap kali naik lif memang scary...ayat-ayat gangguan seksual tu memang dah biasa dengar cuma secara fizikal tu belum lagi...anak sedara aku nak main futsal pun terpaksa main kat atas jalan raya sebab gelanggang futsal dah dipenuhi dengan awang hitam...siapa yang berani sound kalau badan dah besar macam king kong

Ada sekali tu diaorang warga asing ni bawak undang-undang negara diaorang ke negara kita...ada ke kat highway LDP masa kita tengah laju bawak kereta diaorang boleh lintas jalan sambil angkat tangan?...maksudnya suruh bagi laluan diaorang nak melintaslah tu...nasib baik aku sempat brake...puas & jenuh aku rujuk undang-undang KEJARA tapi tak jumpa pulak perenggan undang-undang angkat tangan camtu...patutlah banyak perut pejalan kaki yang terburai kat atas jalan tu...almost foreigner

Rasanya setakat ini jek aku boleh cerita tentang masalah problem yang sedang melanda negara kita sekarang ni...Inilah luahan rasa dari aku Rakyat Malaysia pemegang IC biru...walaupun cip IC aku dah rosak & kena tukar IC baru, tapi aku takmau negara aku rosak sebab benda-benda camni...

*nota kaki berbau :
Malaysia Oh Tanah Airku...Tanah tempat tumpahnya darahku...negeri elok teramat ku cinta

3 KOMEN:

olen said...[Mari Balas Komen Ini]

bangga jadi anak malaysia! ;)so, kita perlu pertahankan negara kita dari kecaman dan anasir-anasir yang boleh menjatuhkan maruah negara kita!

btw, nice entry!

odahonebizz said...[Mari Balas Komen Ini]

zureen : sokong u! malaysia tanah tumpahnya darahku

sawhaez said...[Mari Balas Komen Ini]

check my blogclick here for more navigate to this websitego to my site get redirected herecheck over here

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...