19 March 2011

SHISHA SHISHA




Betul ker shisha tu lebih berbahaya berbanding rokok?

Macam tak percaya jek...baru nak test sedut paip shisha sepam dua...semalam lepak-lepak dengan member, aku sedut jek bau asap perisa epal...terasa gak nak try

Ramai yang anggap shisha tu tak bahaya kalau nak dibandingkan dengan sedut asap rokok yang berkepul-kepul tu...tapi kandungan asas bagi rokok dan shisha lebih kurang sama jek, iaitu tembakau...tembakau yang digunakan untuk rokok diasapkan terlebih dulu sementara tembakau yang digunakan untuk shisha diperam

Air dalam shisha yang kita tengok dalam botol tu pun tak dapat nak menapis banyak jenis toksin dalam asap shisha...konon-kononnya air tu macam filterlah...tapi tak tahulah apa benda yang di tapis

Shisha juga mengandungi nikotin, karbon monoksida dan lain-lain bahan seperti rokok biasa...Bahkan arang yang digunakan mendap dalam salur pernafasan dan meningkatkan masalah paru-paru kepada lebih teruk berbanding rokok biasa yang juga berbahaya dari segi bahan pengawet digunakan untuk mengawet dan merawat tembakau dalam rokok

So, hisap rokok or shisha bahayanya lebih kurang sama jek...cuma hisap shisha tu nampak stylo & agak sopan sikit kot??? sebab tu ada perempuan yang selamba jek sedut paip shisha kat tepi-tepi jalan sambil pekena kopi...ada fakta yang menyebut hisap shisha 400 kali ganda lebih bahaya dari hisap rokok...iyeker??? Lagi satu aku gelilah nak kongsi-kongsi sedut paip shisha tu bercampur-campur air liur...boleh kena sakit TB...lainlah kalau satu shisha tu aku boleh sedut sorang-sorang...boleh ker???

*nota kaki berbau :
Tak hisap rokok, tak hisap shisha, tak hisap candu cuma suka tengok kumbang menghisap madu 

6 KOMEN:

aleen aiden said...[Mari Balas Komen Ini]

alin pon pnah try sepam dua!try je la..hee

.::: Princess MOMOY :::. said...[Mari Balas Komen Ini]

erkk..yeke dear^^
momoy suka juga kadang2 sebab rasa buah nipis jer

dear ada tag u
http://www.princess-momoy.com/2011/03/1st-ga-momoy-follower-mama-tomell.html

Setelah hadapi gempa, tsunami dan radioaktif | Jepun bakal hadapi gunung berapi!"

Tsunami Jepun Telah Mengubah Sedikit Kedudukan Matahari | Tanda Kiamat Makin Hampir"

Odah + One = OdahOne said...[Mari Balas Komen Ini]

@aleen aiden...kalo dah try sepam dua sure nak berpam2 lg kan aleen...

Odah + One = OdahOne said...[Mari Balas Komen Ini]

@.::: Princess MOMOY :::....ada tak perisa durian momoy? xsuka mkn durian kalo hisap asap durian sure lg mabuk...

Cik Moon said...[Mari Balas Komen Ini]

mujurlah tv3 ada buat segmen psl shisha.. at least semua org boleh tahu bahayanyer shisha lebih daripada rokok..huhu~

Odah + One = OdahOne said...[Mari Balas Komen Ini]

@Cik Moon...yeke cik moon??? alamak miss plak nk tgk...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...