23 October 2010

KELUARGA 6412


Kenapa mesti 6412? itulah soalan yg sering ditanya oleh jurujual either salesman@saleswoman kereta or motor apabila family ini ingin booking nombor pendaftaran kenderaan bernombor 6412...

"apa istimewanya nombor ni? kenapa tak amik nombor yg cantik sket?" tanya jurujual perodua bernama kak liza yang bersaiz badan agak besar terutama di bahagian perutnya

"booking lah nombor cantik sket nombor kahwin ker 9797 or nombor dua angka 77 ker baru stylo ni 6412 apa yg istimewanya" ujar jurujual itu lagi sambil di iyakan oleh cik kerani perodua yang ber eye shadow agak tebal

"sukati bapak akulah nak book nombor apa pung duit aku bukan duit ko!" jawabku penuh marah...lgpun kalo amik nombor yang cantik2 tu mahal seh wtpe bg duit kt jpj byk2 rugi jek baik gua guna duit tu wt bikin kete myvi convert jd toyota passo or daihatsu boon ker, haha berangan jek...tapi semua tu aku jawab dalam hati jek

jurujual tu geleng2 kepale seolah-olah macam dia dengar jek apa yg aku cakap kt dalam hati ni...sori cik jurujual

"haiya!!! 6412 lg kah...lu py family sume beli motor sama gua tapi sume pakai nombor sama lu apa bikin, ada ong ka? selalu bukak 1st prize itu magnum maa, kuda & toto pun ada bukak taik, semalam lu ada beli tak itu nombor?" kata tokey kedai motor en Wee Chun Seng sambil tersengeh2 coz jap g die dapat income jual sebijik motor

"eloo sorilah tokey gua islam punya olang tatak main itu ekor punya nombor maa...gua kuat semayang punya olang" jawabku dalam hati gak..untunglah ko tokey dah dekat 10bijik motor family n sdara mara aku beli kt kedai ko...kayalah lu tokey manyak untung wooo..ho ho

susah gak aku nak xplain nape n y family aku sume mesti beli kenderaan yang bernombor pendaftaran or plat 6412 ni...jawapannya ada kat bapak aku n tak sempat aku nak interbiu secara detail lagi...mybe entry akan dtg aku cerita dgn lebih detail lagi kot sejarah 6412 tu...

kat bawah ni aku upload gambo2 6412 familia untuk tatapan umum...


ini ialah motor yamaha 110ss yang menjadi apprentice pada keluarga 6412 yang len...gambo die mmg xdpt nak di upload coz owner die aku dah suh amik gambo n upload kat fesbuk tapi smpai sekarang masih xdapat lagi

so ni gambo motor orang len yg aku upload just nak gambarkan rupa bentuk motor ni cmne...dulu masa baru beli motor ni kaler purple tapi skrg dah ditukar cover set kaler itam sebijik macam yg kat dalam gambo ni...cuma xde sport rim jek

motor ini di beli pada tahun 1995 dan masih hidup hingga kini...selepas itu bermulalah legasi 6412 hingga ke hari ini yang sudah pun mencecah bilangan 4bijik kereta dan 7bijik motor kesemuanya tetapi sebiji motor telah dijual dan sebiji lagi telah hilang dicuri orang...oleh itu yang tinggal sekarang kesemuanya ada sembilan bijik 6412....

motor ni mmg banyak kenangan terutama sekali kenangan aku dan si dia@odah yang pernah merempit satu kl dengan motor ni walaupun duit kat kocek suar cuma ada Rm10 jek tapi merata kl kami redah dengan motor ni asal boleh jalan n ada minyak jek...

dah macam2 tempat yang aku & odah g berdating dgn motor buruk ni even pada masa tu condition motor ni teruk sgt nak nek bukit pn semput jgn kata bukit nek bonggol pun kena change gear 1...tapi tu lah sentimental value yg buat kami xleh lupa sampai sekarang...

rindu rasanya nak merempit kembali bersama odah...yang peliknya motor ni akan bunyi hon sendiri apabila lalu dlm terowong...tak percaya tanya odah??? ujan panas selamba jek kami redah dgn motor ni

mmg best kalo dpt flashback balik or turn back time masa zaman merempit dgn odah dulu...mesin masa doraemon boleh tolong kot...ahh ngarut kita idup untuk hari ini dan hari yang bakal mendatang bukan untuk benda yang dah lepas2...

yang ini 2nd 6412 familia selepas motor yamaha 110ss yang tak dapat diselitkan gambo yang originalnya...yamaha lagenda 110cc...didaftarkan kat jpj pada tahun 1997 or 1998 time sukan komanwel kalo tak silap aku lah...


yang ini pulak motor honda wave 125...nombor plat yang paling lawa dlm banyak2 keluarga 6412 sebab huruf dia tiga2 sama...harga booking nombor ni pun mahal sket dari yang lain...

yang ini pulak motor honda wave 125...nombor plat yang paling lawa dlm banyak2 keluarga 6412 sebab huruf dia tiga2 sama...harga booking nombor ni pun mahal sket dari yang lain...motor ni hanya tinggal kenangan jek coz owner dia dah pun jual motor ni...

so xde apa sangat nak cite yang ada cuma gambo jek...die punya gang motor yamaha lagenda 110cc plak kena curik dengan pencurik motor waktu parking kat dalam kilang

sedih sungguh dah ilang 2 bijik famili 6412 kalo tak ramai sket adik-beradik...macam manusia gak kalo adik-beradik ramai biasanya mesti ada sorang dua yang meninggal masa kecik...lumrah alam takde benda yang kekal selamanya kecuali zat Allah...ewah pandai gak aku berceramah

ini motor my mum, beli tahun 2008...ingat lagi time tu aku ajar mak aku bawak motor keliling taman...tapi terer gak mak aku kejap jek dah pandai bawak motor ni yang bernama Yamaha Ego S 110cc...tapi orang yang bawak motor ni tak se-ego namanya baik ati dan peramah

sekarang dah jauh dah mak aku merempit & dah jadi rutin harian g hantar cucu budak kimie & aleeya g sekolah...aku sekolah dulu pun mak anto nek beskal jek untung budak2 zaman sekarang nie...amboi macam dah tua sgt jek

ini plak motosikal my father hadiah besday yang ke 57 tahun...honda wave rs110...baru beli tahun nie 2010...kalo tengok dari jauh memang macam otromen@ultraman punya suit

tak caya korang tengoklah kan macam dada ultraman tu kalo lampu merah dah bernyala maksudnya ultraman kena cepat2 tinggalkan bumi coz die tak boleh duk kat bumi lama2 kejap jek boleh pastu power dia habis

cerita pasal otromen teringat plak aku nama2 otromen yang ada kat muka bumi jepun ni...ni nama2 ultraman yang aku ingat; ultraman taro, zero, gaia, nebius, ultra seven, tiga n dyna, cosmos, leo, max n ntah apa2 lagi ntah...aku igt pasni nak wt entry pasal ultraman lah cite favorite aku time kecik2 dulu...tungguuuu


ini perodua alza opps silap pero2 viva...macamlah korang tak tahu ek xpe aku xplain gak...aku tak ingat tahun bape kete ni release maybe tahun 2008 kot...viva forever

yang ini plak perodua myvi SE or special edition...apa yang spesial sgt tu? leather seat, front n rear new skirting serta side skirt, kaler tangerine orange, apa lagi ek ntah korang tgklh sendiri ada berlambak kat jalan raya kat malaysia ni

die punya harga pun spesial gak...beli kat kedai tahun 2009 bersamaan 1430 hijriah...salesman dia pun dah tak jual kete lagi dah tukar kerja len


ini kereta perodua alza advanced version...on the road pada bulan 8 kot tahun 2010, siap dgn gps n reverse camera, leather seat n macam2 lagi aksesori tambahan yang lain yg menyebabkan harganya mahal sedikit dari model alza yang lain dan turut menyebabkan si pemakai perlu membayar lebih bagi ansuran bulanan berbanding biasa, dan perlu bajet@saving dlm berbelanja

inilah kete yang paling latest dalam family ni Myvi Ezi juga on the road pada bulan Ogos 2010...ini kereta diberi nama myodahone...sekarang ni tgh tunggu kemunculan toyota camry jek untuk join the familia...maybe next year or coming soon kot tak dapat nak dipastikan lagi

inilah 6412 yang paling beso sekali dalam famili...Beca LE (limited edition)...rim 80inci...tapi tak laju enjin 10cc jek motor jenis "Kayuhlah" makin laju ko kayuh lajulah ia..."For Sale" siapa yang berminat boleh pm inbox saya...
*nota kaki berbau : 
keluarga 6412 bukan keluarga 69 yang tonggang terbalik macam dalam cite p ramlee tu
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...